Gisborne

16 oktober 2022 - Gisborne, Nieuw-Zeeland

We worden wakker en staan op. De benodigdheden om een ontbijt te maken hebben we niet.

We rijden naar Napier waar we bij een café ontbijten. Bij het café is een voormalig Nederlander werkzaam. Hij komt een praatje maken. In 2003 was hij op vakantie in Nieuw Zeeland en in 2007 is hij geëmigreerd naar NZ. Hij woonde in Den Haag en werkte bij de ING als jurist. Hij heeft geen spijt van zijn verhuizing mede door de vriendelijke mensen, de natuur, de vrijheid en het is minder gejaagd. We kunnen zijn gedachtengang volgen.

We gaan in Napier naar een zeeaquarium. Ook hier krijgen de bezoekers mee dat het aantal planten en dieren aan het kelderen is en dat veel dieren met het uitsterven bedreigd worden. De pinguïns dalen snel in aantal omdat ze worden opgejaagd door honden, katten en possums, plastic soup en verandering van leefgebied. Dit zet je toch wel weer even aan het denken.

We rijden naar Gisborne. Het rijden gaat sneller dan gedacht. Soms rijden we iets te ver naar links. Ook Hennie overkomt het dat hij op de verkeerde weghelft terrecht komt maar gelukkig is het niet druk. Opde weg komen we geiten en een koe tegen.

We mogen 100 km/u rijden. Bedenk dat op een iets bredere landweg met af en toe gaten. En we rijden door de bergen.

We moeten tanken. Het is even een speurtocht naar hoe de tankklep open gaat, hoe het tanken werkt. Bij tanken moet je eerste een betaalkaart in de machine steken voordat je kunt tanken maar wij moeten bij de kassa betalen. De benzine is hier ongeveer 1,46 per liter.

We zijn eerder dan gepland op de camping in Gisborne. De camping zit aan het strand. Aangezien we afgelopen dagen regelmatig op de camping zijn geweest, worden we lid van Top 10 Holidaypark. We zijn echte Nederlanders want dan krijgen we korting op ons verblijf. Oja en in geval van een tsunami zitten we in de gevarenzone. Hennie vraagt zich af hoe we dan gewaarschuwd worden. Hopelijk komt het niet zover dat we het gaan ervaren.

We gaan wandelen in de buurt, via het strand naar het dorp. In het dorp kopen we de spullen voor ontbijt en lunch voor de volgende dag. We gaan eten bij een kebab tent. Vriendelijke man achter de balie die ons alles komt brengen. Het is wel vreemd dat je na het eten alles laat staan. Dit gaat echt tegen onze gewoontes in. Ik blijf dus ook eigenwijs alles opruimen en terug brengen ook al levert dat vreemde blikken van het personeel op.

De aanspraak en vriendelijkheid van de inwoners, de geuren, actief bezig zijn en dingen zien die andere niet zien dat is wat ik mis nu we met de auto reizen.

Het afbreken van de fietsvakantie heeft de sfeer tussen mij en Hennie ook veranderd. We dealen allebei op onze eigen manier met het  loslaten van het fietsen. Ogenschijnlijk kan Hennie zich iets beter bij de veranderde situatie neer leggen dan ik.

We komen tot de conclusie dat we te lange stukken rijden zonder echt de omgeving te zien.

Voor morgen boeken we een overnachting in het Aquarius Motel in Ohope. De afstand is ongeveer 180 km. De meeste motels hebben allemaal keukenfaciliteiten.